Pedagogische visie
Op deze pagina vindt u meer informatie over onze pedagogische visie. Deze is opgebouwd uit vier uitgangspunten. Wij vragen van onze pedagogisch medewerkers een actieve instelling om deze regels na te leven.
Ruimte
Iedereen (kinderen, deelnemers, ouders, medewerkers) krijgt in fysieke en psychische zin de ruimte. De boerderij locaties bieden veel ruimte zowel binnen als buiten. In psychische zin krijgt iedereen ook de ruimte. Alle deelnemers mogen zichzelf zijn en worden geaccepteerd zoals ze zijn. Ze krijgen daarnaast de ruimte om zich te ontwikkelen en nieuwe ervaringen op te doen. Ook medewerkers krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen en zichzelf te zijn.
Holistische benadering
We vragen van de begeleiders een holistische kijk. Dit betekent dat we altijd kijken kijken naar de achterliggende oorzaken van gedrag of verminderd welbevinden van een deelnemer.
Respect
Iedereen (kinderen, deelnemers, ouders, medewerkers) wordt op een positieve en respectvolle manier benaderd. We hebben oog voor de eigenheid en individualiteit van ieder persoon. We luisteren goed naar elkaar en (ver)oordelen niet. We hebben een positieve houding naar elkaar. Iedereen mag zichzelf zijn binnen ’t Hummelhûs, iedereen mag leren en we helpen elkaar zo veel mogelijk.
Steun en vertrouwen
Daarnaast is het belangrijk dat elke deelnemer altijd onvoorwaardelijk steun en vertrouwen krijgt van de begeleider.
Dit betekent:
- Dat we iedereen onvoorwaardelijk accepteren zoals de persoon is;
- Dat we vanuit deze acceptatie bewust kijken naar de deelnemer met de vraag: wat kan ik als begeleider aanbieden zodat ik de deelnemer kan ondersteunen;
- Dat we ingaan op vragen/signalen van elke deelnemer en daarmee iedereen serieus nemen;
- Dat elke deelnemer altijd de gelegenheid krijgt om terug te vallen op een begeleider;
- Dat niemand geïsoleerd mag worden;
- Dat niets als dwangmiddel gebruikt mag worden;
- Dat niemand gepest of gekleineerd wordt.